RSS
Newsletter
Prijavi se!

BEČKA DEKLARACIJA O ZDRAVOM ŽIVOTU

BEČKA DEKLARACIJA O ZDRAVOM ŽIVOTU Kroz povijest, ljudi su usvojili mnoge pozitivne deklaracije koje su donijele napredak u mnogim područjima života, poput gospodarskih, političkih, ekoloških, ljudskih prava... No ipak, sve do nedavno nedostajala je ona koja se čini najvažnijom - deklaracija o zdravom životu. I tako, početkom 21. stoljeća, kada je opće zdravstveno stanje svjetskog stanovništva po dosta elementa postalo kritično, dočekali smo jednu takvu.
U rujnu 2007. održan je Europski kardiološki kongres u Beču na kojem je usvojena formula zdravog načina života:
0 - 3- 5 - 140 - 5 - 3 - 0
Zdravi broj" rezultat je dvogodišnje studije u kojoj je sudjelovalo više različitih liječničkih struka: specijalisti za srce i krvožilni sustav, dijabetes, moždani udar, aterosklerozu, obiteljsku medicinu. Taj je sedmeroznamenkasti broj trebao biti laka vodilja ljudima u nastojanju smanjenja rizika od razvoja kardiovaskularnih bolesti. Razlog zašto je 27.000 kardiologa moralo donijeti takvu preporuku leži u činjenici što su te bolesti već naveliko zasjele na vrh uzroka smrtnosti u svijetu.
Od 1900. godine, kardiovaskularne bolesti nose zastavu prvog uzroka smrtnosti u SAD-u. Sedam narednih uzroka smrti među vodećima svi zajedno zastupljeni su kao i kardiovaskularne bolesti. Trošak koje američko društvo plaća za to jest 327 milijardi dolara. U Europi kardiovaskularne bolesti uzrokuju 43% svih smrtnosti, što zajednicu košta 170 milijardi eura na godinu. U Hrvatskoj, stanje je slično: svaki drugi čovjek umire od bolesti srca i krvožilog sustava.
Možda bi nas moglo začuditi kako to da je čovjeku trebalo toliko vremena da donese preporuke od životne mu važnosti. Posebno, ako se sjetimo da je prvi koncept rizičnih faktora i prevencije protiv kardiovaskularnih bolesti predložio dr. William Castelli i njegov tim još davne 1948. godine. Do kraja 80-ih godina bili su poznati svi rizici bolesti na krvožilnom sustavu: pušenje, povišena razina LDL (lošeg) kolesterola u krvi, ali i smanjena razina HDL (dobrog) kolesterola u krvi, povišen krvni tlak, nedostatak tjelesne aktivnosti, te psihosocijalni faktori kao loš socioekonomski status, stres, socijalna izolacija i negativne emocije.
Osim što je „zdravi broj" ključ za zdravlje srca i krvožilnog sustava, može se slobodno primjeniti i na ljudsko zdravlje općenito.
Dakle, sljedeće je značenje pojedinih znamenki u „zdravom broju":
0 - 3- 5 - 140 - 5 - 3 - 0.
(0) Nula cigareta na dan. Pušenje je čovjeku zabranjeno!
(3) Tri kilometra pješačenja na dan ili barem 30 minuta!
(5) Pet jedinica serviranja voća i povrća na dan!
(140) Sistolički, odnosno gornji krvni tlak ne smije preći 140 mg Hg!
(5) Ukupni kolesterol u krvi ne smije biti veći od 5 mmol/l !
(3) Loš LDL kolesterol mora biti manji od 3 mmol/l !
(0) Ne smije bolovati od dijabetesa i biti debeo !

U „zdravi broj" iz Bečke deklaracije mogla bi se na kraju dodati još jedna znamenka - „3", po uzoru na Veliku Britaniju. Tamo je već dugi niz godina aktualna kampanja „3-a-day" , što znači da se dnevno moraju konzumirati tri jedinice (obroka) serviranja mlijeka odnosno malomasnih mliječnih proizvoda.
Po čemu se razlikuje kongres u Beču od ostalih kardioloških kongresa? Prvi put u povijesti, u najpoželjnije čimbenike ljudskog zdravlja stavljene su nefarmakološke metode. Glavni naglasak stavljen je na njegovanje zdravih navika, kao nešto najbolje za prevenciju razvoja bolesti i očuvanja zdravlja. Zapamtite bečki broj.

0 - 3- 5 - 140 - 5 - 3 - 0.

Imajte na umu onu narodnu: bolje spriječiti nego liječiti!

Milna Tudor, dipl. ing.

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing