RSS
Newsletter
Prijavi se!

BLAGDANSKO DEBLJANJE-NE!

Božićni i novogodišnji blagdani simbol su veselja, mira, odmora, obiteljskih druženja, darivanja, ali i „puno fine hrane".
Obilje hrane u te dane dio je svjetske tradicije. Mnogi izjavljuju kako kroz te dane "skupe" najmanje dva kilograma. Nije riječ o opasnosti od samo jednog preobilnog ručka ili večere, već o konstantnom prejedanju visokokaloričnom hranom kroz razdoblje od 8, a možda 15 dana (domjenci počinju sredinom prosinca). Ako svaki dan od Badnjaka do Nove godine unesete 2000 kcal viška (a tih dana trebalo bi vam manje jer i manje radite, više odmarate i dosta ležite), onda ćete na kraju biti teži za najmanje 1,7 kg. Mnogi se tješe da je 2000 kcal puno i da je teško moguće da svaki dan unesu 2000 kcal više od potrebnog. No, itekako je moguće!
Dvije čaše crnog vina = 560 kcal, dva srednja kolača s orasima i nekom kremom = 570 kcal. A gdje je još purica, francuska salata (vrlo kalorična), kruh, mlinci u masti (vrlo kalorični), pa opet kolači...

Učestalost obroka (Kriva strategija: gladovanje pa prejedanje)
Od straha da će se jako udebljati, neki ljudi preskaču pojedine obroke i gladuju veći dio dana - kako bi se mogli najesti „kad treba". To je potpuno kriv postupak jer izmučeni glađu, ljudi tijekom svečanog ručka ili večeri pojedu puno više nego to inače čine. Znanstveno je dokazano da nakon gladovanja, a radi niske razine glukoze u krvi, ljudi nesvjesno radije posežu za masnom i slatkom hranom nego obično. Gladovanje utječe i na raspoloženje: gladan čovjek je nervozan i razdražljiv. Kome treba nervoza u te dane? Umjesto toga, kudikamo je bolja ovakva strategija - održavati uobičajenu učestalost obroka (pet obroka na dan), te smanjiti nešto količinu i energetsku vrijednost redovitih obroka. Npr. za doručak izaberite light mliječne proizvode. Umjesto dvije šnite kruha za ručak pojedite jednu (120 kcal manje). Prije večere svakako uzmite nešto lagano za popodnevnu užinu. Kao usputni zalogaj pojedite voće, a ne kolač s kremom (u prosjeku vrijedi 280 kcal). Uz ovakve trikove, tijekom svečanog ručka ili večere moći ćete se slobodnije počastiti.

Priprava hrane i sadržaj obroka (Strategija: smanji količinu kalorija gdje god možeš!)
Bitno je i kako kuhate - da li ste orijentirani na opću redukciju kalorija ili vam je po tom pitanju sve svejedno. Birajte kolače u koje ide manje margarina. Dajte prednost suhim kolačima i onima sa manje slatkih, čokoladnih krema. Odlučite se u prilog što više voćnih kolača.
Jedite puricu bez kože. 150 g purećeg bijelog mesa s kožom iznosi 310 kcal, a bez kože 210 kcal (35% manje, nije loše!). To vrijedi i za druga pečenja. Naravno da uz puricu idu i mlinci. Ne morate ih nauljiti tako da plivaju u ulju. Slobodno smanjite količinu ulja za jednu trećinu i mnogo ćete dobiti. Za francusku salatu koristite light majonezu i vrhnje. Dio vrhnja i majoneze možete zamijeniti jogurtom.
Zamijenite jela koja svake godine radite nekim drugim ali manje kaloričnim, ili ih modificirajte tako da reducirate kalorične sastojke u njima.
Ne držite se striktno količinskih preporuka iz recepata. Nerijetko su kolači po originalnom receptu preslatki. Slobodno smanjite količinu šećera na pola - time kolač neće izgubiti nimalo na okusu i kvaliteti. Ili koristite fruktozni šećer. On ima istu kalorijsku vrijednost kao i bijeli konzumni šećer, ali je puno slađi pa je potrebna mjera u pola manja. Druga njegova prednost je da ne izaziva nagli rast, a potom nagli pad glukoze u krvi. Time nećete ubrzo nakon pojedenog kolača osjetiti želju za još jednim.
Uvijek na stolu imajte više vrsta povrća, od kuhanog do svježih salata. Vlakna daju osjećaj voluminoznosti i sitosti. Osim toga povrće je dobro sredstvo za detoksikaciju organizma u vrijeme kada jedemo masniju i slađu hranu nego smo navikli. Tu su također i antioksidansi kao pravi pomagači našem imunološkom sustavu. Ne zaboravimo - previše šećera i masti smanjuje učinkovitost imunološkog sustava.
Pripazite kako s alkoholom. Jedan gram alkohola donosi nam sedam kcal, što u slučaju čaše crnog vina znači - 280 kcal. Pola decilitra žestokog pića - 110 kcal.

Neplanirano, usputno uzimanje hrane
Mnogo suvišnih kalorija tijekom blagdana unosi se nesvjesno. Tijekom priprave kolača stalno nešto kušate: kremu, šlag, a na kraju i gotovi kolač. Pod manjim ste rizikom ako kolače pečete ujutro (manja je vjerojatnost da ćete se najesti kreme i šlaga nakon doručka nego navečer.)
Pazite na usputnu klopicu tijekom šopingiranja. Atmosfera ponese! Ne krećite u šoping praznog stomaka - velika je vjerojatnost da ćete u supermerketu posegnuti za čokoladom, pecivom od lisnatog tjesta, komadom pizze ili nečim sličnim, ali uvijek nečim kaloričnim.
Važno je prihvatiti naviku da u domu ili u uredu nikad ne držite tacnu s kolačima na stolu. U suprotnom, svako malo čvaknut ćete neki usputni kolačić, tijekom popodneva dva, tri, itd.
Kad ste u gostima kod poznatih, pripremite se unaprijed da uzmete samo jedan komad pa makar kako ukusni kolači bili.

Kontrolirano umjereni!
U ove dane, samokontrola kao osobina nam je važnija nego inače - iskušenja i ponuda su veći. Probajte od svega samo po malo. S nekim podijelite svaki kolač; tako ste slobodniji da probate više vrsta a unesete upola manje kalorija.
Pri punjenju tanjura, stavite manju količinu i čuvajte se od svakog ponovnog uzimanja.

Tjelesno aktivni!
Krećite se, šećite, idite na aerobic ili dulje žustre šetnje. To će vam također pomoći da pojedete više „fine klopice" , a da vam se ne "uhvati" odmah sav višak. To što su nam dani svečani ne mora značiti da nećete sat vremena dnevno moći provesti u nekoj tjelesnoj aktivnosti. Brzi hod u trajanju od 45 minuta, na primjer, troši 315 kcal; time ćete „potrošiti" jedan veliki kolač koji ste pojeli kao desertni dodatak božićnom ručku.

A kad sve prođe!
Usvojite gornja pravila i uživat ćete u blagdanima bez naknadnih teških posljedica. Ukoliko se ipak nekako nešto od nove težine zalijepi, morate to sa sebe maknuti već u prvim narednim danima (najkasnije za 15 dana). Kako? Sve znadete, o tome smo već mnogo toga napisali. Manji obroci, manje kalorija u njima, više kretanja - i uspjeh je 100% siguran. Klonite se kojekakvih čiribu-čiriba dijeta i čarobnih napitaka. Ovdje je formula jednostavna - tijekom dana treba više potrošiti od unesenog.


dipl.ing. Milna Tudor, nutricionistica

www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing