RSS
Newsletter
Prijavi se!

HRANA ZA ZDRAV SAN

„Laku noć", poželimo si uobičajeno jedan drugom. Kada bi se bar riječi mogle uvijek ostvariti i kada bi se bar mogli konačno kvalitetno naspavati.

Zbog pretrpanog dnevnog, tjednog... rasporeda općenito ljudi danas nedovoljno spavaju, san je sve lošiji, pa stigne i nesanica.

POSLJEDICE DOBRE I LOŠE NASPAVANOSTI

Nedavno istraživanje na University of Chicago pokazalo je da su ljudi na početku 20.-og stoljeća spavali u prosjeku 9 sati dnevno, a krajem 20.-og stoljeća sati sna su pali na 7 i manje.
Karakteristike današnjeg načina života kao - kasno lijeganje, rano ustajanje tijekom tjedna, stres, pretrpani vikend (hoćemo što više napraviti u kući, vidjeti se sa što više prijatelja, obaviti još neke posliće koje nismo stigli preko tjedna...) i sl. jako povećavaju važnost sna u čovjekovom životu. Tijekom sna se tijelo odmara, puni baterije, obnavlja se. Svi hormoni tipa „aktivnost" su u stanju mirovanja, a hormoni „rasta" i „popravka" stupaju na snagu.
Odavno je već poznato da manjak sna ubrzava pojavu znakova starenja i povećava vjerojatnost nastanka bolesti koje stižu sa starošću. Stoga, osigurajte si dovoljno sna. Preporuke su minimum 7 sati kvalitetnog sna, ali ta mjera može biti individualna.

ŠTO JESTI

Postoje mnoge namirnice za koje je dokazano da olakšavaju „tonjenje" u
san i povećavaju njegovu kvalitetu. Našim precima nije bila potrebna
znanost da bi znali da čaša toplog mlijeka navečer umiruje.
„Umirujuće" namirnice su one bogate aminokiselinom tryptofan. Nalazi se u
namirnicama kao banana, svježi kravlji sir, mlijeko, puretina, sušene datulje, kikiriki. Apsorpciju triprofana u mozak povećava hrana bogata ugljikohidratima. No, treba paziti na količinu takvih namirnica. Ako se uzimaju navečer kasno, netom prije spavanja, većinu će tijelo pospremiti u masno tkivo.

U borbi protiv nesanice bitan je i magnezij. To je mineral koji je odgovoran za
relaksaciju mišića, što dovodi do osjećaja opuštanja i mirnoće. Osim toga, on
je bitan i u borbi protiv stresa. Stoga u večeru uključite i namirnice bogate
magnezijom kao što je zeleno lisnato povrće, smeđa riža, zob, suncokretove
sjemenke, orašasti plodovi, soja, škampi, sušeno voće.
Navečer nikad ne konzumirajte namirnice bogate kofeinom i šećerom, kao
kava, crni čaj, slatkiši, gazirana pića. Light gazirani napitci također spadaju u
ovu skupinu, šećer je zamijenjen umjetnim sladilima, ali i dalje sadrže kofein. Zamijenite ih nekim blagim čajem, npr. od kamilice ili voćnim. Također ne jedite navečer jako začinjenu hranu.
Evo par primjera za kasno večernji obrok (sat vremena prije spavanja):
· Frape od banane (bez šećera)
· Svježi kravlji sir ili tofu i zobeni keks ili suncokretov kruh
· Suncokretov/raženi/zobeni kruh i pureća šunka
· Voćka i šaka orašastih plodova ili suncokretovih sjemenki
· Mlijeko, pola šake sušenog voća i pola šake orašastih plodova ili sjemenki

KADA JESTI

Dobro je poznato da teška večera netom prije spavanja može uzrokovati nesanicu. Vaša večera neka je uvijek „light". Upravo povećan rad crijeva kasno navečer česti je razlog nesanici.
Vrlo je bitan i raspored obroka tokom dana. Najidealnije bi bilo: doručak u 8h, jutarnji međuobrok u 11h, ručak u 13h, popodnevni međuobrok u 16h i večera do 20 h.
Znači da bi zadnji obrok trebao biti 2-3 sata prije odlaska na počinak.

NESANICA

U razdobljima nesanice, pobrinite se za bolji san već pri izboru namirnica za ručak/večeru. Uključite gore spominjane namirnice.
Ako vas muči nesanica kroz duži vremenski period, obratite se svome liječniku. Ali, prije toga sjednite sami sa sobom, „snimite" što vas muči i koje brige imate. Bolje se poznajete nego vas vaš liječnik poznaje!

dipl. ing. Milna Tudor, nutricionistica

www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing