RSS
Newsletter
Prijavi se!

I HRANOM DO DOBROG RASPOLOŽENJA!

Pretrpan raspored, i privatni i poslovni, utječe na naše emocionalno stanje. Svi smo ponekad loše raspoloženi i nervozni... i to odmah povezujemo sa situacijom i svakakvim događajima iz života. A zaboravljamo na još nešto ...
Brojna znanstvena istraživanja dokazala su i da itekako hrana utječe na kemiju mozga. Neke namirnice mogu podići raspoloženje, dok nas druge mogu baciti u " bed ".
RASPOLOŽENJE I GLUKOZA U KRVI (PROSJEČNA RAZINA, RAST, PAD)

Kad je razina glukoze u krvi srazmjerno visoka, osjećamo se dobro i raspoloženo jer su svi djelovi našeg organizma dobro opskrbljeni osnovnim hranjivim tvarima (mišići, mozak, unutarnji organi). Nasuprot tome, kad je glukoze u krvi malo, osjetit ćemo nervozu i neraspoloženje. Zato, ne čekajte da biste nešto pojeli tek kad izgladnite kao vuk. U toj se situaciji, obično i najrađe, odmah posegne za nečim „konkretnim", u količini koja „zateže remen". Tu naravno mislimo na - slaninu, kruh i luk (to je bogovska kombinacija!), dvije tri čašice „žestokog", kolače (ako je to mamina pita ili makovnjača još nekako, ali što sa kupljenim briošima...) i sl. Čemu patiti od jutra do kasna popodneva, a zatim se prejesti i u trenu zavaliti na kauč?
No, neko prejedanje donosi još jednu zamku.
Postoje namirnice koje dovode do naglog povećanja, a potom do isto tako naglog pada glukoze u krvi. Kraće vrijeme sve će biti OK, a potom ćemo se osjećati prazno, tupo, neraspoloženo. Te namirnice su još više rizične, ako se konzumiraju u većoj količini u kratkom vremenu.
Takve - i dobre i ukusne, ali i rizične namirnice su:
· rafinirane namirnice (bijeli kruh, bijela riža, šećer) i
· stimulansi (više zaslađenih kava, alkohol, slatkiši, čokolada, coca-cola).

Dakle: budite svjesni i spremni na to da ćete se odmah nakon pola pojedene čokolade zasigurno osjećati bolje jer čokolada (također) izaziva veću proizvodnju spomenutog serotonina, ali da nakon toga može uslijediti još veća slabost.


SEROTONIN - NOSITELJ VELIKE SREĆE

Neurotransmitori su tvari koje izlučuje mozak i koje potiču i reguliraju sve procese u tijelu - spavanje, raspoloženje, razinu aktivnosti, osjećaje, ljubavni nagon...Za dobro raspoloženje čovjeka najvažniji je neurostansmitor po imenu - serotonin. Za sintezu (proizvodnju) serotonina u mozgu bitna je aminokiselina tryptofan koje u prirodi najviše ima u - banani, mlijeku, svježem kravljem siru, sušenim datuljama, puretini. Ukoliko tijekom nekog obroka spomenute namirnice (koje sadrže tryptofan) kombinirate s namirnicama koje su bogate ugljikohidratima (kruh, musli...), dosta ćete povećati apsorpciju tryptofana u mozak.
U proizvodnju serotonina uključen je i vitamin B6 pa je jako važno da se i njega tijelu osigura raznolikom i bogatom prehranom. Izvor vitamin B6 su - žitarice, smeđa riža, soja, kelj, karfiol, avokado, suhe šljive, školjke, škampi.


DOPAMIN I DEPRESIJA

Nedostatak dopamina, koji je također neurotransmitor , može isto tako utjecati i pospješiti pojavu depresije. U liječenju depresije važan pomagač i saveznik oboljenom može biti baš hrana koja poziče proizvodnju dopamina u tijelu. Za sintezu dopamina potrebni su aminokiselina tyrozin, vitamini B12 i B9, i mineral magnezij. Namirnice bogate ovim nutrijentima navedene su u donjoj tablici.

NUTRIJENT

NAMIRNICE

Tyrozin

Bademi, avokado, banane, svježi kravlji sir, kikiriki, bučine i suncokretove sjemenke

B9

Zeleno lisnato povrće, brokula, smeđa riža, jaja

B12

Riba i mliječni proizvodi

Magnezij

Zelenolisnato povrće, orašasti plodovi, sjemenke, smeđa riža, soja

 

DEPRESIJA ZBOG NEDOSTATKA NEKIH NUTRIJENATA

Brojna znanstvena istraživanja dokazala su povezanost depresije i lošeg raspoloženja s nedostatkom nekih nutijenata u svakodnevnoj prehrani. Pronađeno je da su razine vitamina B skupine (posebice B1, B3, B9 i B12) i cinka u krvi kod depresivnih osoba vrlo niske. Mnogi ljudi primjetili su da im se stanje poboljšava nakon što su povećali unos namirnica bogatih ovim nutrijentima.

NUTRIJENT

NAMIRNICA

B1

Pivski kvasac, smeđa riža, soja, leća, grašak

B3

Pivski kvasac, cjelovite žitarice, meso peradi

B12

Riba, meso peradi, mliječni proizvodi

B9

zeleno lisnato povrće, smeđa riža, jaja

Zn (cink)

Jaja, puretina, srdele, tuna, losos, gljive, pivski kvasac

 

NERASPOLOŽENJE (DEPRESIJA) I ONEČIŠĆENJE IZ OKOLINE

Dokazano je i da olovo i neki drugi teški metali koji dospiju u organizam iz atmosfere, odnosno ispušnih plinova, mogu doprinijeti depresivnom stanju i lošem raspoloženju. Za uklanjanje metala iz organizma bitno je da se u prehranu uvrsti dosta vlakana jer oni sudjeluju u apsorpciji metala u crijevima. Glavni organ koji sudjeluje u detoksifikaciji organizma je jetra. Za njezin djelotvorniji rad bitni su antioksidansi, stoga ne zaboravite voće i povrće kao njihov glavni izvor.

Želim vam dobro raspoloženje!

dipl. ing Milna Tudor, nutricionistica

www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing