RSS
Newsletter
Prijavi se!

KRITIKA DIJETA

Sve više i više ljudi danas bori se s prekomjernom tjelesnom težinom.

Neki vode bitku s kilogramima još od malih nogu, a ne sjete se kako je glavni razlog za poraze kod svih - olako okretanje dijetama.

Kao da ljudi traže čarobni štapić, samo da bi u kratko vrijeme postigli čudo. Nema čuda; od desetak vaših kolega, samo je par njih smanjilo težinu dijetom. Većina dijeta podrazumijeva teška odricanja, uslijed čega ljudi brzo posustanu, a potom slijede i napadi prežderavanja. Ne samo da se tjelesna težina vraća na staru, već i raste: javlja se famozni jo-jo efekt. I ne samo da su dijete lažna alkemija (najčešće), nego su mnoge i opasne po ljudsko zdravlje. Dijete su teži i opasniji način redukcije kilograma! Mnogošta u kampanjama popularnih „in" dijeta grubo podsjeća na obične velike medijske projekte - radi mnogo love. Zarade nakladnici knjiga, savjetovališta, mediji te autor i njegov menadžerski tim. A čovjek-debeljuca ostaje na kraju sam sa svojom mukom, istim ili višim kilogramima, kompleksima, ugroženim zdravljem. Pogledajmo:
1) Planetarno je poznata Atkinsonova dijeta iz 80-ih (s 20 mil. prodanih knjiga). Dr. Atkins zabranjuje ugljikohidrate, a meso, sir, jaja i riba temelj su mu prehrane. Kao takva, izrazito je opasna jer opterećuje bubrege i jetru. Kako se njome više od 50% energije u organizam unosi mastima, postoji rizik i za srce i krvožilni sustav. Postavlja se pitanje kako je jedan kardiolog mogao preporučati takav način prehrane!
2) Dijeta pod nazivom "dijeta čarobnom juhom" dozvoljava samo juhu pripravljenu od kupusa, korijena celera i paprike (Opet se gladuje!). Ta jednolična prehrana štetna je jer uzrokuje manjak nekih ključnih nutrijenata i drugog u tijelu, a obavezno završi jo-jo efektom.
3) Dijeta kombiniranja hrane temelji se na teoriji o nemiješanju proteina i ugljikohidrata u prehrani. Ni takvo ciljano održavanje ravnoteže kiselina i lužina u tijelu "ne drži vodu" jer u ljudskom organizmu postoji vrlo dobar puferski sistem koji sam o tome brine. Dokaz neutemeljenosti te dijete nalazimo i u samoj prirodi. Postoji mnoštvo namirnica koje sadrže i proteine i ugljikohidrate i masti. Jedna od takvih je i majčino mlijeko. Kada ono ne bi odgovaralo bebama, evolucijom bi se njegov kemijski sastav promijenio.
4) Na principu odvajanja namirnica temelji se i trenutno najpopularnija UN dijeta. Njezin princip ne samo da je znanstveno neutemeljen već je i neprirodan i nezdrav za ljudsko tijelo. Proteini, masti i ugljikohidrati probavljuju se u različitim dijelovima probavnog sustava, pa prema tome jedan drugom ne smetaju. Osim toga, za pravilno odvijanje svih funkcija organizma, dnevno nam trebaju i proteini i ugljikohidrati i masti, pa njihovo odvajanje stvara samo zbrku u našem tijelu.
5) Prehrana po krvnim grupama također može biti opasna jer i ona, opet, uzrokuje manjak nekih nutrijenata u tijelu. Npr. krvnoj grupi „nula" zabranjeno je jesti mliječne proizvode, a dobro je poznato da su mliječni proizvodi najbogatiji izvor nekih vitamina B skupine, kalcija te visokovrijednih proteina. Čudi preporuka kako krvna grupa „nula" (kao proteinska grupa), smije jesti samo meso, a mlijeko i ugljikohidrate ne (ovi zadnji su navodno glavni krivci debljanja).
6) Prehrana u zoni, slično kao i Atkinsonova dijeta, za debljanje krivi - ugljikohidrate. Njome se preporuča da 40% dnevne unesene energije dolazi od ugljikohidrata, 30% od proteina i 30% od masti. Takav način prehrane je protivan preporukama za zdravu prehranu: 45-65% ugljikohidrati, 10-35% proteini, 20-35% masti.
7) Jedna od najgorih dijeta - obično narodno gladovanje - osim na tjelesno zdravlje, može nam ostaviti i teške posljedice na psihu. Postoje neki doktori koji preporučuju rigoroznih 400-500 kcal dnevno (sramota za Liječničku komoru!). A samo za rad unutarnjih organa, kada tijelo miruje, potrebno je oko 1000 kcal energije! Tko želi svoje „jedine" - mozak, srce, bubrege, žljezde, pluća, jetra, kosti... ostaviti mjesecima da trpe. Nitko, a to ipak činimo.
Koji je zaključak? Ne postoji dijeta kojom bismo smršavili, a potom ostali na postignutoj tjelesnoj težini bez nove žrtve. Dijeta ne pomaže trajnom gubitku kilograma, ona je samo privremeno riješenje, i da ne zaboravimo podvući - s većim ili manjim popratnim negativnim djelovanjem na uredno funkcioniranje organizma! Dijete su i moralno upitne u odnosu na položaj čovjeka: zbog jednostrane brige o izgledu, spremni smo teško izmučiti svoje tijelo. Taj savršeni ljudski organizam, dan nam je na dar, besplatno (!) i za očekivati je da ćemo se starati o njemu odgovorno cijelog svog života.
Tko želi trajno smanjiti tjelesnu težinu treba mijenjati životne navike. Za to mu treba do šest mjeseci. Tek će to, u punoj mjeri, biti pravi prilog našem životu - zdravom i sretnom!


dipl. ing. Milna Tudor, nutricionistica

www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing