RSS
Newsletter
Prijavi se!

KULTURA ZDRAVOG JEDENJA - ZNAČAJ (I) ZA POSLOVNE LJUDE

Malo kad i pomislimo na koliko strana života i zdravlja utječe ovo o čemu danas pišemo. I čini se to lakom temom, do banalnosti.

Dok nam netko priča i dok čitamo o tome i jest. Pravi problemi stižu u fazi osvješćivanja, a naročito u provođenju svega toga u vlastiti život.
Riječ je o načinu uzimanja hrane.
Ne onom načinu kojim se bavi bonton ili opća kultura, već o onom važnijem načinu, kojim se bavi kultura zdravog jedenja. Kako, kada, a dijelom i što, tijekom dana jedemo?

ŠTO JE SVE LOŠE?
Kultura (zdravog) jedenja je nešto o čemu se ne misli mnogo. U naše živote stiže bez pompe, sama po sebi. To je priroda riješila dajući nam - ljudski nagon. Kad se rodimo, onako mali, već znamo kud ćemo: kad ogladnimo, tad u majke sisamo (halapljivo), kasnije u odrasloj dobi, kad smo siti, zadovoljni - prilegnemo, kad nešto „lijepo miriši", navalimo kao ludi, i tako tome sve slično.
Nema se tu što naučiti, odmah sve znamo. Da?
Znanje je ono što se može primjeniti u životu. Konfucije je davno kazao: „Ako nešto znate, primjenite. Ako ne primjenite, priznajte neznanje."
Poznajemo dosta menadžera i zaposlenika koji su nizu rizičnih faktora po svoje zdravlje, dodali i ovaj nesretni način konzumacije hrane. Koji su nažalost i teško nastradali, neki do kraja. Živjeli na krivi način, stresno, dugo radeći, odmarali se malo i slabo, zabavljali slabo, fizički bili neaktivni, bez dovoljno socijalnih kontakata (otvorene ljudske komunikacije, prisnosti i druženja), jeli kriva jela u neodgovarajućim količinama i još k tome, dovraga - uzimali hranu na loš način. Neredovito se hranili, kaže se. Točno, ali je problematika mnogo šira jer je neredovitost samo jedan od deset grijehova.

Nezdravi način uzimanja hrane odražava se negativno na zdravlje, izaziva smetnje, poremećaje pa i ili bolesti :

1. Pretili ljudi: na njih negativno utječu smanjeni broj obroka u danu, okašnjeli dnevni obrok (pregladnjivanje), obilni večernji obrok.
2. Gastritis: šteti mu svaki obilniji obrok, pogotovu onaj s teškom hranom (više želučane kiseline, dulje procesiranje!).
3. Hijetalna hernija (dio želuca trajno zašao natrag u jednjak, čime se onemogućuje zatvaranje prvog sfinkera): veći obroci i teža hrana to samo pogoršavaju.
4. Refluks hrane gore, iz želudca u jednjak (s žgaravicom i upalom jednjaka, kao posljedicama): lijeganje nakon obroka, obilniji obrok i teža hrana su tome „smrt".
5. Slabo spavanje: težak i dug proces probave nakon nekih jela otežava uspavljivanje, napuhuje.
6. Pad koncetracije i energije. Javlja se tijekom izgladnjivanja („pao nam šećer") i nakon prejedanja („sva krv ide u stomak").

DOBRI NAČINI UZIMANJA HRANE

Koristite dobre načine uzimanja hrane pa će rizici od novih smetnji i oboljenja biti znatno umanjeni.

Redovitost i umjerenost obroka.
Redovitost obroka u danu je važna. Najbolje je uzimati pet obroka na dan s time da je doručak ozbiljno obilniji od večere. Ne dopustite si dopodnevno izgladnjivanje, uzmite dva obroka do podneva (doručak, užina). Poslovica kaže: „Početak dana uz kavu i cigaretu, neka se to događa mom neprijatelju",
Dnevno prejedanje nekim ljudima donese skoru pospanost. (Kakav je to poslovni čovjek kojemu u restoranu oči same počmu „padati"?)
Ako ste danju pregladnjeli, a tako je mnogima koji puno rade, putuju dugo s posla, dolaze kući kasno, obavljaju privatne obveze nakon radnog vremena, tada prvih 10-15 minuta po povratku uključite svjesne kočnice. Možete uzeti dva tri zalogaja nekog povrća pa onda krenuti skidanju radne odjeće, dnevnoj higijeni i potom doći za trpezu. Time ćete napad brze konzumacije hrane usporiti.
Dođemo kući i gladni navalimo: dvije domaće rakijice, nešto slatko, domaći špek i crveni luk odlično vraćaju posrnulu energiju pa se odmah bolje osjećamo (vratila se glukoza u krv). Ali, to je katastrofalno loš početak prvog pravog odroka u danu, u 18 ili 19 sati navečer svejedno.
Prije jela.
Nastojte se prije jela „vratiti sebi". Čovjek treba biti opušten. Oduzmite neko vrijeme od posla i poklonite ga smirenom hranjenju, a nakon toga možda i šetnji. Ne jedite uz rad, onako usput, čitajući ili surfajući.
Položaj.
Hranu i piće konzumirajte u sjedećem, a nikad u ležećem ili duboko zavaljenom položaju (time želučana smjesa od hrane i kiseline slodobno upire u pregradni sfinkter prema obližnjem jednjaku).
Brzina unošenja
Jedite polagano, bez žurbe. Čak i onda kad ste u totalnoj žurbi, uzmite si dovoljno vremena za obrok u miru.
Hranu dobro sažvaćite i usitnite (ne ide sve u 5-6 žvakanja).
Općenito, težite sporijem uzimanju zalogaja. To je dobar trik: unijet ćete manje kolorija, procesiranje hrane će biti bolje, neće biti osjećaja težine u želudcu.
Problematična hrana - dulje procesiranje.
Općenito, smanjite unos masne hrane (proces probave je dulji, nužna je veća količina želučane kiseline).
Podsjećamo da i kava, alkohol, gazirana pića, čokolada (naročito) izazivaju veće lučenje kiseline, kao i rajčica, crveni luk, salata te teški začini. Bolujete li od gastritisa, ova je hrana na zabranjenoj listi.
Hladno ili vruće jelo i piće? Želudcu ni jedno nije dobro. Izbjegavajte!
Prije odlaska u krevet
Izbjegavajte bilo kakav obrok barem dva-tri sata prije spavanja. Zadnji obrok uzmite do 20,00 sati. Već su nas i naši stari učili da je svaki obrok uoči lijeganja „strogo zabranjen" (ni voće, ni čokoladica!).
Ili, obrnuto: nakon obroka, ne idite odmah u krevet. Ako je „turska sila", provedite pola sata u fotelji.
Nakon većeg obroka, večere pogotovu (ako se to dogodi), dobro je hodanjem noge protegnuti.

..........

Dakle, jasno je da se tema ne svodi samo na „neredovitost obroka". Kap po kap i čaša se napuni. Hranjenje, kao i vrsta i količina hrane nekog, nažalost, „srede" dobro.
Već je starom izraelskom narodu bila znana uzrečica: „Čovjek zubima sebi iskopa grob".
Sad smo dvije, tri tisuće stariji. Činimo sebi dobro, kap po kap.

dipl. ing., Milna Tudor Kalit, nutricionistica


www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing