RSS
Newsletter
Prijavi se!

MENADŽERSKE BOLESTI (3)- SRCE I KRVOŽILNI SUSTAV

Bolesti srca i krvožilnog sustava sve su pogubnije i spadaju u izrazite menadžerske bolesti. Statistika o njima govori kao o vodećim na listi najčešćih uzroka smrti. Prva bolest krvožilnog sustava je ateroskleroza, odnosno suženje krvnih žila, što posljedično može dovesti do infarkta srca.
Dobro je poznato da su visoke razine kolesterola i triglicerida u krvi, kao i visok krvni tlak rizični faktori za razvoj tih bolesti. A do njih se najbrže i najlakše dolazi tzv. modernim načinom života u kojem tipično mjesto zauzima onaj „menadžerski". Nekretanje, neredovita i po sastavu neodgovarajuća prehrana, stres, a ponekad još i alkohol i pušenje!

KOLESTEROL I TRIGLICERIDI SUŽAVAJU KRVNE ŽILE

Kolesterol se iskazuje kao ukupni , dobri (HDL) i loši (LDL).
Optimalna razina LDL kolesterola u krvi je od 3,88 do 5,15 mmol/L. S obzirom na taj razmjer, povišena razina kolesterola (hiperkolesterolemija) dijeli se na blagu, umjerenu i tešku.
Razina triglicerida bi trebala biti ispod 1,7 mmol/L.

Uzroci, rizični faktori
Glavni uzrok povišenim razinama kolesterola i triglicerida u krvi je već spomenuti nezdravi način života.
Prvi uzrok blagom rastu masnoća u krvi je prevelika konzumacija namirnica koje obiluju kolesterolom, zasićenim masnim kiselinama i trans-masnim kiselinama. To su crveno meso, žumanjak jajeta, biljna tropska ulja, margarin, te punomasno mlijeko i mliječni proizvodi.
Crveno meso i žumanjak jajeta obiluju kolesterolom, palmino i kokosovo ulje, kao i punomasno mlijeko i mliječni proizvodi zasićenim masnim kiselinama, a margarin trans-masnim kiselinama. Evo zanimljivosti! Većina ljudi ne zna da preveliše ugljikohidrata u prehrani također nije dobro za trigliceride i kolesterol u krvi. Ukupna količina ugljikohidrata u dnevnom energetskom unosu ne bi trebala biti veća od 55%. Sav višak ugljikohidarata prevodi se u mast koja onda kola krvlju prije nego se pohrani u masnom tkivu i tako dovodi do hiperkolesterolemije i hipertrigliceridemije.
Prekomjerna tjelesna težina također se povezuje s povišenim kolesterolom kao posljedicom. Što je osoba deblja to je razina kolesterola u krvi veća. Zato je vrlo bitno da osobe čiji je ITM iznad 25 smanje tjelesnu težinu na idealnu za svoju dob i konstituciju. To se postiže redukcijskom dijetom i tjelesnom aktivnošću.
Stres također može biti jedan od uzroka nastanka povišene koncentracije kolesterola u krvi. Naime, osim kolesterola koji se u organizam unese putem hrane, postoji i kolesterol koji se sintetizira u samom organizmu. Stres može dovesti do poremećaja tog mehanizma, pa će se stvarati više kolesterola nego što je potrebno, dok je s prehranom istovremeno sve u redu.

Koja su rješenja?
Liječenje, ali i prevencija hiperkolesterolemije i hipertrigliceridemije usmjerava se prvo na činitelje koji do njih dovode: prehranu, tjelesnu aktivnost i stres.
Ukoliko imate povišene vrijednosti kolesterola i/ili triglicerida u krvi neke namirnice morate izbaciti iz svoje prehrane. Crveno meso zamijenite nemasnim telećim, purećim i pilećim mesom (bez kože!) i ribom. Pod crvenim mesom misli se odmah na svinjetinu i proizvode od svinjetine (kobasice, salame, slanina). Zatim, punomasno mlijeko i mliječne proizvode zamijenite obranim mlijekom. No, nikako ih nemojte skroz izbaciti iz prehrane; istraživanja su pokazala da mlijeko sadrži brojne biološki aktivne tvari koje sudjeluju u sniženju povišene razine ukupnog kolesterola kao i "štetnog" LDL kolesterola. Mlijeko je i inače veoma zdrava namirnica.
Promijenite vrstu masnoća koje dnevno konzumirate. Jednostruko nezasićene masne kiseline kojima obiluje maslinovo i sezamovo ulje, kao i višestruko nezasićene masne kiseline poput omega-3 masnih kiselina (najveće količine ima plava riba) pomažu sniženju kolesterola u krvi. Mala napomena: masti nikako ne treba skroz izbaciti iz svoje prehrane jer su vrlo bitne za pravilno funkcioniranje i izgradnju organizma. Najvažnije je pripaziti na količinu i sastav masti koja se konzumira.
Slastice svedite na minimum jer organizmu donose previše ugljikohidrata (šećer, brašno), te masnoća (margarin).
Naravno u prehranu treba uvrstiti i obilje povrća i voća. Osim što su izvor vitamina i minerala, bogati su i topivim vlakanima koja snizuju koncentraciju kolesterola i triglicerida u krvi. Cjelovite žitarice također su bogate topivim vlaknima, stoga ih uvrstite u prehranu u raznim oblicima kao što su: smeđa riža, ječam, žitarice (muesli) za doručak, integralni kruh...
Također je potrebno maksimalno reducirati konzumaciju alkohola jer ono povisuje razinu kolesterola i triglicerida u krvi.
Osim prehrane jednako je važna tjelesna aktivnost. Vrlo je važno za opće zdravlje organizma pronaći sport koji vam najviše odgovara i kontinuirano, bez prekida 2-3 puta tjedno se njime baviti.
Smanjite prekomjernu težinu i pretilost na preporučivu razinu. Put do toga može biti i ubrzana dijeta, ali je važnije od toga trajno mijenjati prehrambene navike.
Reducirajte ukupni, a pogotovu poslovni stres u svom životu. Ne navikavajte se na stanje stresa, pa makar vam se činio podnosivim. Puzajući stres je podmukao i s trajnijim posljedicama od akutnog.
Kod umjerene i teške hiperkolesterolemije potrebno je uzimati lijekove.

KRVNI TLAK OPRTEREĆUJE KRVNE ŽILE

Povišen krvni tlak (hipertenzija), osim rizika oboljenja od bolesti srca, povećava rizik i od moždanog udara i bubrežnih bolesti.
Kao i kod povišenih razina kolesterola i triglicerida u krvi, tako i u slučajevima povišenog krvnog tlaka vrijede slični savjeti. To znači da se jednim udarcem možemo riješiti dviju i više muha. Dakle, preporuča se promijeniti način života:
Trebat će reducirati unos kolesterola, zasićenih masnih kiselina i trans masnih kiselina
Smanjite unos soli na manje od 2400 mg natrija na dan, što odgovara jednoj čajnoj žličici soli (5g). Smanjite soljenje jela, ali i konzumaciju suhomesnatih proizvoda, konzerviranog povrća, gotovih industrijskih umaka, senfa, ketchupa i sl. jer gotovo svi sadrže dosta soli i raznih konzervansa.
U prehranu će se morati ubaciti što više svježeg voća i povrća.
Smanjite tjelesnu težinu, maknite se što prije iz skupine pretilih.
Bolje ikakva vježba nego nikakva! Svakodnevna tjelesna aktivnost jača arterije, stoga je uvrstite u svoj svakodnevni raspored. Ili barem ustrajte u tempu „tri puta tjedno 30 min".
Smanjite unos alkohola, osobito žestokog pića. Preporuča se smanjiti unos alkohola na manje od 20 g alkohola (etanola) dnevno. Uspordbe radi 1dcl rakije ima 35 g etanola, a vina 10.
Svakako prestanite pušiti. Nije to lako, zna se, ali nema drugog načina (i da pušite i da ostanete jednako zdravi).
Pripaziti na unos kalcija, magnezija i kalija. Nedostatan unos ovih minerala uzrokuje hipertenziju. Mlijeko obiluje tim mineralima pa se svesrdno preporuča.
Smanjiti stres. Da bi se smanjio stres i unutarnji nemir preporuča se joga, meditacija, ali i bilo koji drugi oblik tjelesne aktivnosti. Svedite stresore na mjeru, promijenite stavove koji podupiru razvoj stresa.
Kod jače i trajnije povišenog tlaka treba uzimati lijekove.

Ovakav način života trebale bi podržavati i zdrave osobe jer je to u korist najboljoj preventivi protiv hiperkolesterolemije, hipertrigliceridemije i hipertenzije koje prve dovode do razvoja bolesti srca i krvožilnog sustava.

 

dipl.ing. Milna Tudor, nutricionistica


www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing