RSS
Newsletter
Prijavi se!

Zdravi život u poslovnom svijetu: POMOĆ VITAMINIMA U VOĆU I POVRĆU

OPĆE STANJE LOŠIJE ! (rezultati švicarskog istraživanja)
Jedno švicarsko istraživanje iz 1996. godine rezultriralo je takvim zaključkom.

Istraživački tim nutricionista otišao je na obližnju tržnicu i supermarket i kupio određene živežne namirnice. Sve to su zatim predali laboratoriju da bi se ispitalo - koliko je u njima vitamina i minerala. Dobivene rezultate su usporedili s rezultatima ispitivanja iz 1985. godine. U većini voća i povrća sadržaj vitamina i minerala se dosta ili drastično smanjio.

Evo par primjera:
- U brokuli se količina kalcija smanjila za 68%, folna kiselina za 52%, a magnezij za 35%.
- Kod banana se količina vitamina B6 smanjila za 92%, a folne kiseline za 84%.
- Vitamin C se znatno smanjio u jagodama 67%, a u jabukama čak 80%.

Zaključak: moramo jesti više voća i povrća nego što su jeli naši preci.

MODERNI RAZLOZI ZA NEKVALITETNIJE NAMIRNICE
Današnje namirnice nisu što su nekad bile, rekli bi naši roditelji, a i sami nešto o tome znamo
Tlo se promijenilo. Sve je manje minerala u tlu što je posljedica kiselih kiša, uzgajanja monokultura i sl. To se negativno odražava na učinkovitost apsorbcije, a time i na umanjene količine istih u biljkama i životinjama, odnosno u našoj hrani. Dalje, zbog obilnog korištenja umjetnih gnojiva, biljke rastu brže pa ne stignu povući sve hranjive tvari iz zemlje. Neki su vitamini, isto tako, osjetljivi na svjetlost pa se npr. mlijeko ne bi smjelo držati na otvorenom u prozirnim plastičnim bocama.
Nažalost na te promjene ne možemo utjecati.

ŠTO SE MOŽE UČINITI? KAKO SPRIJEČITI GUBITAK HRANJIVIH TVARI?
Neki naši svakodnevni postupci mogu dodatno utjecati na gubitke vrijednih
vitalnih tvari iz namirnica.

Evo nekoliko načina kako to spriječiti:

· Koristite više svježeg voća i povrća!
Kuhanjem se gube velike količine vitamina. Posebno su vitamini B skupine i vitamin C osjetljivi na toplinu. Raspadaju se pri dugotrajnom kuhanju na visokoj temperaturi. Ovisno o temperaturi i vremenu kuhanja gubitak može biti 30-70%.
· Priprema namirnica (pranje, kuhanje)
Jednom sam vidjela prijateljicu kako sat vremena namače salatu u vodi. Na moju znatiželju odgovorila mi je - da bi se svi pesticidi bolje oprali s nje. Dvostruko krivo! Pesticidi nisu topivi u vodi nego u masti. Namakanjem povrća samo se gube vitamini topivi u vodi. Perite povrće pod mlazom vode.
Također režite povrće neposredno prije pripreme jer stajanje na zraku uzrokuje gubitak vitamina. Isto tako režite povrće na što veće komade kako bi ukupna površina na koju djeluju voda i toplina pri kuhanju bila manja, a time će biti i manji gubitci. Povrće koje ima koru kao npr. cikla, krumpir obavezno kuhajte u kori. Tim postupcima gubike vitamina C svodite na minimum.

· Uživajte u svježem sezonskom voću i povrću
Vitamini se nažalost gube i tijekom transporta i uskladištenja
namirnica. Što više vremena prođe od branja plodova do
konzumacije to je manje vitamina u njima. Smrznuto povrće
može biti zadovoljavajuće rješenje ako se smrazava ubrzo
nakon berbe, čime se vitamini čuvaju u velikoj mjeri.

 

· Kuhajte na pari

Vitamini B skupine i vitamin C topljivi su u vodi. Kuhanjem u loncu oni iz povrća masovno odlaze u tehnološku vodu. S druge strane, kuhanje na pari je vremenski kraće pa je i gubitak vitamina osjetljivih na toplinu manje.
· Ne pogrijavajte hranu, ne ostavljajte je da stoji
Svako novo podgrijavanje znači još veći gubitak vitamina. Zato grijte samo onoliko koliko mislite pojesti. Stajanje hrane u posudi na stolu cijeli dan znači - još više gubitaka. Toplina i prisustvo kisika glavni su uzroci tome. Stoga, kuhane namirnice držite u hladnjaku i to u poklopljenim posudama. Najbolje je rješenje (ali ne i najpraktičnije) kupiti namirnica toliko koliko treba za dnevni obrok i odmah sve pojesti.


· Ne gulite koru voća

U kori i ispod kore mnoštvo je vitamina, minerala i pigmenata.
Temeljito ih operite i oribajte spužvicom u toploj vodi (može i s
malo sapuna) na koji ćete način veći dio pesticida odstraniti.
No, kora nije neprobojni štit, porozna je, pa će jedan manji dio
pesticida ipak ući ispod kore kojeg nećete uspijeti odstraniti.
Ako voćku deblje ogulite ostat ćete bez velike količine hranjivih tvari.

· Jedite integralno

Većina vitamina B skupine i minerala nalazi se u ljuskici pšeničnog zrna koja se kod proizvodnje bijelog brašna odstranjuje. Jedite integralno! Kada pripremate kolače posegnite za polubijelim brašnom tipa 850 ili crnim tipa 1250, umjesto bijelim tipa 400. Zašto ne? Jedite kruh od raženog brašna, polubijelog pšeničnog ili crnog. Isto vrijedi i za rižu: kupujte integralnu rižu. Zašto je u 19. stoljeću u Japanu, Kini i drugim zemljama daleke Azije vladala epidemija beri-beri bolesti? Upravo radi konzumiranja samo polirane riže. (Ljuska riže sadrži vitamin B1, čiji nedostatak u tijelu izaziva bolest beri-beri.)

· Ne pržite na maslinovom ulju

U cilju da žive zdravo mnogi počinju pretjerivati s maslinovim uljem: peku i prže sve na njemu. To je velika greška jer vrijedne nezasićene kiseline pod utjecajem topline prelaze u štetne zasićene. Stoga za prženje koristite biljno ulje, a začinite s maslinovim.

 

dipl. ing. Milna Tudor, nutricionistica

www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing