RSS
Newsletter
Prijavi se!

TKO KRIVO DORUČKUJE, KRIVO POČINJE DAN !

Briga o zdravlju je poput štednje - najveća korist stiže nam na kraju.
Doručak je najvažniji od pet preporučenih obroka na dan. „Po jutru se dan poznaje", poznata je poslovica. I po doručku, dodali bismo. Dobar doručak je prvi znak dobro početog dana! Bez doručka tijelo je već od jutra pod stresom, osjeća se tromo, bez „pogonskog goriva". Ne preskačite doručak: nakon buđenja svim živim bićima tada treba povećani dotok energije. Uz dobar doručak:
- dugoročno ulažete u svoje zdravlje,
- možete lako regulurati poželjnu težinu pa i onda kad odlučite smršaviti,
- podržavate dnevnu formu svim svojim misaonim funkcijama,
- osjećat ćete se dobro, raspoloženo ...
Najbolja prehrana je - pravilna prehrana! A ona se zasniva na pet obroka dnevno, sadržajnoj cjelovitosti i raznolikosti, mediteranskom tipu prehrane, dovoljno tekućine, odgovarajućem načinu konzumiranja, itd, ali i na dobrom doručku. Ona je važna stavka poželjne kvalitete življenja koja se čovjeku na koncu isplaćuje u vidu zdravog i produljenog života (i do 10 godina). I zato nije jasan indolentan odnos mnogih prema toj temi pa i prema doručku.

Sve nas mogli bismo po kriteriju odnosa prema doručku svrstati u četiri skupine:
1. Oni koji dan počinju prehrambeno najgorim načinom, natašte, uz kavu i cigaretu,
2. Oni koji prvi obrok uzimaju tek u vidu užine, u razdoblju od 11 do 13 sati,
3. Oni koji doručkuju, ali su doručak pretvorili u nemaštovitu rutinu, s nutricionističkog stanovišta siromašnu i jednoliku,
4. Oni koji konzumiraju bogat i sadržajan doručak.
Nažalost, možemo reći da je onih iz prve i druge skupine približno jednako i ne mali broj. Ljudi koji da su prehrambeno osvješteni, koji doručak s pravom uvažavaju nije mnogo, ali je njihov broj u porastu, onim tempom kojim raste opća prehrambena kultura stanovništva pojedine zemlje (poznato je da ekonomski vrlo razvijene zemlje u tome mogu biti vrlo nisko).
Najveća je skupina onih koji doručkuju „nešto", onako usput. Toj većini „rutinera" treba samo novi „klik" da bi doskočili u najpoželjniju, četvrtu skupinu.
Ako pripadate prvoj opisanoj skupini, ljudima koji preskaču doručak i dan započinju kavom + cigareta, hitno razmislite o rizicima u koje ste se upustili. Poznato je da će to vjerojatno loše utjecati na vašu liniju, što je manji problem od jednog drugog. Naime, tako lošim prehrambenim navikama ulazite u vrlo rizičnu grupu kandidata za oboljenje od tumora želudca i jednjaka, a pluća da se i ne spominju. Brinite više o sebi! Počmite s jutrom, od doručka.

DORUČKOM DO RADNE UČINKOVITOSTI I POŽELJNE TEŽINE!

Da li vam je poznat scenarij: odlučili ste smršaviti. Kako biste što manje toga pojeli, izbjegavate doručak i gladujete. Toliko ogladnite da se potom vjerojatno najedete svega i svačega već u vrijeme podnevnog gableca a pogotovu za popodnevni ručak. Još gore, ako vam je večera glavni dnevni obrok. Koliko patnje uzalud!
Istraživanja su pokazala da samo pravilno „podešen" doručak služi održanju idealne (poželjne) tjelesne težine. Kako? Bez doručka ćete dosta brzo tijekom dopodneva osjetiti jaku glad - što je prirodna tjelesna reakcija na veliki pad koncentracije glukoze u krvi. To je signal da tijelu treba brzo dovesti novi energetski poticaj. Tada većina od nas rado poseže za slatkom i masnom hranom, naprosto zato jer nas je iskustvo naučilo da se nakon toga osjećamo puni energije, poleta, zadovoljstva. Glavni krivac za takvo euforično stanje (koje je samo privremeno) je „hormon sreće" - serotonin, neurotransmitor koji se u mozgu luči prilikom konzumiranja te i slične hrane. No, serotonin se luči i nakon svakog obroka od žitarica i voća koji ne ostavljaju nikakva negativnog nusefekta. Naprotiv. To malo tko od nas uvažava. I zato rijetko kad čujemo: "Uf, kako sam gladan. Da mi se sad najesti finih jabuka i naranči!"
Pažljivo izbalansiran doručak može biti dio programa za smanjenje težine (namjerno ne kažemo dijete), dok preskakanje doručka nikad to nije. Izgladnjivanje je najlošija dijeta.
Još je nešto istraživanjima dokazano: ljudi koji trajno preskaču doručak ili su u tome neuredni pokazuju smanjenu radnu učinkovitost, pažnju i koncentraciju. Razdražljiviji su i nervoznije reagiraju na probleme. To je zato jer mozak u hodu ne dobiva dovoljno nove glukoze, koja je jedina hrana za mozak. U toj situaciji tijelo poseže za pričuvom koja je u obliku glikogena uskladištena u jetri i mišićima. Ako je nema dovoljno, počinju se trošiti zalihe masti... Ali, sve to traje, za koje vrijeme mozak „pati", lošije povezuje, slabije smišlja, neučinkovito pamti... Pa... želite li sebi uspjeha na poslu, u funkciju toga stavite i pravilan doručak.

URAVNOTEŽENJE DORUČKA

Zlatno pravilo dobrog balansiranja doručka glasi: doručak treba sadržavati 60% ugljikohidrata (muesli, cornflakes, integralni kruh) koji će tijelu biti glavno gorivo i 40% proteina (jogurt, mlijeko, sir, jaja, nemasna šunka, sjemenke, orašasti plodovi) koji su također prijeko potrebni pravilnom radu mnogih organa u tijelu.
Kako biste si osigurali svu potrebnu dopodnevnu energiju, morate posegnuti za namirnicama koje čine njezine trajnije izvore. Ne zaboravite - čokoladicom se tijelu osigurava kratkotrajna (slatka) energija, za narednih pola sata, a žitaricama za tri do četiri sata. Nakon čokolade i sličnog, osjetit ćete glad ponovno već kroz sat vremena. I eto povoda za novi unos hrane i novo debljanje. No tu ima i jedna spacifična prilika: idete li ranije izjutra na važan sastanak, trebate li nešto dobro smisliti, ili kao student imate ispit, tada mozgu treba trenutna glukoza. Tada si pomažete tako da posegnete za bombonom glukoze ili nekim drugim slatkišem (birajte npr. crnu čokoladu, ima manje masnoće) ili voćem čija se fruktoza pretvara u glukozu vrlo brzo i jednostavno. Tu dobro dođu i musli sa sušenim voćem čija pretvorba u glukozu kao osnovnu jedinicu za dobivanje energije počinje dobrim dijelom već u ustima (zbog toga je probava ugljikohidrata vremenski najbrža; proteini se razgrađuju nešto sporije, u želudcu, kao i masti jer se glavni dio njihove razgradnje odvija tek u tankom crijevu).
Treba jesti raznoliko. Da biste bili sigurni da tijelu osiguravate sve što mu je potrebno, mijenjajte sadržaj doručka tijekom tjedna. Raženi kruh zamijenite nekim danom s kukuruznim, mlijeko s jogurtom, maslac s malomasnim sirom, šećer s medom, voće jedne vrste drugim i tome slično.


Evo primjera nekoliko dobro izbalansiranih, nutritivno vrijednih,
a ujedno i vrlo ukusnih doručaka. Isprika "nemam vremena" više
ne vrijedi. Za pripremu i konzumaciju ovakvih doručaka treba nam
maksimalno 15-ak minuta. Dakle, mogućnosti su vam:
Ø nemasni jogurt, 1 šalica nasjeckanog voća, žlica sjemenki
(npr. bučine, suncokretove), žlica orašastih plodova
Ø mlijeko, 4 žlice žitarica (muesli, cornflakes bez šećera),
1 šaka orašastih plodova
Ø 2 šnite integralnog kruha, nemasni jogurt, 2 šnite malomasnog
sira ili 2 šnite nemasne pureće šunke ili kuhano jaje
Ø 2 šnite kruha ili 4 manja dvopeka, med ili marmelada, čaj..
Ovom popisu može se naravno pridodati i nešto „zapravo kuhano", neka kaša od ječma, povrće u mnogo boja, itd.

VODEĆA PRAVILA O DORUČKU
Ø Ne preskačite nikad najvažniji dnevni obrok - doručak. Kad se to nekom zgodom i dogodi, nikom ništa, ako se već sutra vratite u „normalu".
Ø Važno je doručak jesti približno u isto vrijeme. Tijelo voli ritam.
Ø Ukoliko ste ranojutarnji kavopija, počmite odmah sa sitnim promjenama. Prije kave pojedite krišku dvopeka ili jogurt. Postupno uvodite u naviku sve veću količinu hrane, a kavu ostavljajte za kasnije.
Ø Po sastavu doručak vam mora biti cjelovit, da u njemu ima ugljikohidrata, proteina, nešto masnoća, vitamina (B i C) i minerala...
Ø Mijenjajte sadržaj doručka tijekom dana u tjednu da bi dobili tjednu raznolikost.
Ø Ne zaboravite tekućinu (voda, čaj, mlijeko, prirodni sok).
Ø Uz pravilan doručak, glad ćete osjetiti kasnije pa ćete manje spremno posegnuti za ponuđenom čokoladom i slatkišima. No i to možete slobodnije učiniti nego kad gladujete.
Ø Ranojutarnju kreativnost i koncentraciju najbrže ćete postići nekim voćem.

 

dipl. ing Milna Tudor, nutricionistica

Članak je izašao u Poslovnom magazinu mjesečnika Računovodstvo, revizija i financije, u broju od rujna 2006.

www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing