RSS
Newsletter
Prijavi se!

USPUTNI ZALOGAJI – NEPRIMJETNI UZROK DEBLJANJU!

„Sklon/a sam debljanju, sve što pojedem primi se. A uopće ne jedem puno. Odakle mi sad ova nova kilica?"
                   
Možda vam glavni obroci stvarno nisu problem. Nisu ni obilni ni kalorični, a ipak rastete „trodimenzionalno" . Uzrok toj nemiloj pojavi mogu biti oni mali usputni zalogaji koji kad ih se sakupi desetak dnevno predstavljaju opasan izvor prekomjernih kalorija. Njih jedete i pijete onako s nogu, usput, da ništa ni ne zamijetite. Razni su im povodi, a svi se mogu posložiti u tri karakteristične kategorije:


RAZNI POVODI ZA USPUTNE, NEKONTROLIRANE ZALOGAJE
Prvu skupinu povoda čine tobože svjesni izbori, na primjer: „S ovim ću
izdržati do ručka", „Moram probati tvoje kolače - baš dobro izgledaju. Ne
mogu te odbiti".
U drugu skupinu ulaze svi načini nesvjesnog, automatskog, usputnog
posizanja za hranom, a kad niste gladni (prođete pored stola kolege i u
hodu uzmete dvije napolitanke iz njegovog tanjurića, sa stolića u dnevnom
boravku uzmete šakicu kikirikija, u kuhinji naiđete na preostale dvije
savijače ili koju bananu...).
Za treću skupinu povoda za usputno uzimanje hrane kriv je neodgovarajući - po sadržaju i kvaliteti - međuobrok (dopodnevna i popodnevna užina). On izaziva, već nakon jednog sata ponovni napadaj gladi ili slabosti („Pao mi je tlak"). To se događa kad, na primjer, za užinu uzmete slatki kolač... no o tome više dolje.

KRIVI MEĐUOBORK - JAKI POVOD ZA „DODATNI ZALOGAJ KASNIJE"!
Kako odabrati što pojesti za međuobrok i zašto je to bitno? Za međuobrok treba uzeti namirnice koje imaju niski glikemijski indeks. Glikemijski indeks (GI) je mjera koja kazuje koliko i kako koja namirnica uzrokuje povišenje razine glukoze u krvi. Namirnice s visokim glikemijskim indeksom uzrokuju nagli porast glukoze, a zatim nagli pad, pa je logično da ćemo nakon njih vrlo brzo osjetiti želju da ponovno nešto prizalogajimo.
Dosta je lako zapamtiti koje namirnice imaju visoki GI. U pravilu su to:
· Namirnice s velikim udjelom šećera
· Namirnice koje sadrže kofein
· Namirnice s visokim udjelom masti
· Rafinirane namirnice (bijeli kruh, bijela riža)

MALA LISTA NORMATIVA ZA USPUTNO DEBLJANJE
Obično ne primjećujemo sve one čudesne načine koji nas dovode do novih kilograma. Zato vas podsjećamo na neke takve:
· Nedjeljno dopodne, čitate novine i baš bi nešto prigrizli. Čopnete malo kruha, sira, salame ili pršuta, uz fino ohlađeno pivo iz frižidera. Time konzumirate 400 kcal. A ručak niste ni započeli!
· U kafiću naručite veliku kavu s mlijekom (oko 50 kcal), pa uspete dvije vrećice šećera (oko 50 kcal). Dobar napredak...
· U uredu vas kolegica počasti boljim kolačem, šetajući gradom u snacku pojedete brioš ili pitu (oko 300 kcal). Moglo se preskočiti, zar ne?
· U uredu ste, stres. Treba vam nešto za raspoloženje (ne, niste gladni!); uzimate malu čokoladicu i to vam je 280 - 300 kcal. A dan je još dug i stresova mnogo.
· Pozvani ste na domjenak gdje se poslužuje samo piće. Popijete neki liker ( 0,5 dcl =105 kcal) ili koktel s rumom ili vodkom ( 1 čaša =350 kcal), a kasnije i neko vino (čaša 280 kcal) i doma se vratite s 500 kcal više.
· Na domijenku popijete više čašica (vrlo vjerojatno!) i uzmete koji kanape i ne gine vam 1000 kcal. Pa to je skoro polovica preporučenog dnevnog unosa kcal.

POSLJEDICE - NAKON GODINU DANA
Recimo da se nalazite u stanju potpune energetske ravnoteže - na dan
unesete 2000 kcal i jednako toliko potrošite. I onda počnete sustavno,
svakog dana, uzimati samo 200 kcal više od onoga što vam je potrebno,
na koji način ste prekomjerno opskrbili vaše tijelo sa čak 73.000 kcal za
godinu. E, to znači da ćete na kraju godine biti teži za 8,1 kg. Onih 200
kcal /dan može biti „samo" jedno obično poprečno rebro čokolade (4 kocke) ili osrednji kolač.


POZITIVNA PROTUAKCIJA
Prvo pristanite 10-15 dana voditi dnevnik prehrane, tako da na papir upišete sve (sve) što pojedete/ popijete od jutra do mraka. I onda napravite analizu, budite sami sebi oštar kritičar. Koliko ste međuobroka imali tijekom dana, da li su to ona dva preporučena (jedan dopodne i jedan popodne) ili ih je bilo više njih? Koliko ste puta „čopnuli" nešto usput (usputni zalogaji)? I, naravno, od čega su se sastojali ti obroci?
Zatim prijeđite na konkretne korake, tako da usvojite neka pravila kao rutinu.
Evo važnih načela borbe protiv usputnog debljanja:
1. Ničeg se ne treba odricati, kad znate pravu mjeru.
2. Pazite na pravilo ravnoteže „plus - minus" (ako ste pojeli čokoladicu jer vas je uhvatila želja, neka ste, ali onda morate tijelu vratiti ravnotežu tako što ćete malo pripaziti na sljedeći obrok).
3. Osvijestite svako uzimanje hrane (zvaki zalogaj neka ima razborit razlog).
4. Izaberite dva dobra i dostatna dnevna međuobroka.
5. Naprosto, izbjegavajte većinu usputnih zalogaja. Pravilna prehrane poznaje tri obroka i dva međuobroka na dan!

RIZIČNE NAMIRNICE - PAZITE!
Postoje namirnice koje stalno na nas usput vrebaju. Evo tih učestalih „napasti":

Čips
Čokoladica
Bomboni
Sladoled
Kolač
Čokoladni napitak
Gazirani sok
Hamburger
Kokice
Kikiriki
Fornetti
Pivo
Vino
Koktel
Rakija
Likeri
Komadić šunke ili sira uz kruh
Keksi
Kava sa šlagom i dosta šećera

Sve u svoje vrijeme. Sve neka je dio neke mjere.
I tada nema nekih većih opasnosti!

dipl. ing. Milna Tudor, nutricionistica

www.manager.hr

 

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing