RSS
Newsletter
Prijavi se!

VRIJEME JE ZA MLIJEKO

Mlijeko, jedinstveni koktel za zdravlje.
Pomognite sebi, a na vrijeme nečem dobrom naučite i svoju djecu!

Živiti moderno, ne znači živiti dobro!
Po trendu konzumacije mlijeka moglo bi se zaključiti kako se ljudi odriču dobrog u korist sebi lošijeg.

Čini se kao da se tradicionalne, prirodne i još k tome visokovrijedne namirnice sve više napuštaju. Pod utjecajem modernih vremena ljudi se okreću modernim namirnicama koje su na ljudsku nevolju bogate mastima, šećerima, solju, konzervansima i sl. A sve se to odražava izravno na opće zdravlje populacije koje je po nekim kriterijima iz godine u godinu ne bolje, već lošije.
Konzumacija mlijeka u zadnjih 20 godina u mnogim je zemljama, pa i onim najrazvijenijim (neočekivano) pala.
Nacionalna istraživanja u Velikoj Britaniji otkrila su alarmantne podatke:
· Smanjenje konzumacije mlijeka za 33%. U 1975. godini potrošnja mlijeka po osobi na tjedan bila je oko 2,5 litre, a 2002.g. oko pola litre
· Puno manji unos od preporučenih vrijednosti mliječnih proizvoda, a time i kalcija, imalo je 24% djevojčica u dobi od 11-14 i 19% u dobi od 15-18 godina

Vrijeme je za mlijeko, kako je i oduvijek bilo!
Poneseni uspjehom kampanje za veći dnevni unos voća i povrća ("5 na dan!"), Dairy council u Velikoj Britaniji odlučilo je slično tome sada pokrenuti i kampanju u korist veće upotrebe mlijeka i mliječnih proizvoda - ovaj put pod sloganom

3 na dan !

Tipovi kampanja u kojima su poruke izravno vezuju za pojedine namirnice, a ne na pojedine sastojke (nutrijente) iz namirnica građanima je puno razumljivije i pristupačnije, a stručnjacima lakše za primjenu u praksi. Tako je i s mlijekom - potrebna dnevna količina kalcija unijet će se konzumacijom 3 jedinice serviranja (obroka) mlijeka odnosno mliječnih proizvoda. Što znači „jedna jedinica serviranja" za svaku dobnu skupinu prikazano je u donjoj tablici.

Nađite i vi svoju brojku!

DOBNA SKUPINA

MLIJEKO mL

JOGURT mL

SIR g

Odrasli

200

150

30

1-3

100

80

15

4-6

130

104

20

7-11

150

125

25

12-18 (djevojčice)

200

150

30

12-18 (dječaci)

250

200

35

 

DOBROBITI MLIJEKA

Mlijeko je savršena prirodna namirnica. Izvor je važnih esencijalnih nutrijenata. Jedna šalica mlijeka osigurava 30% kalcija, 25% vitamina D, 16% proteina, 11% kalija, 10% vitamina A, 13% vitamina B12, 24% riboflavina, 10% niacina i 20% fosfora od preporučenih dnevnih vrijednosti.
Značaj mlijeka je u njegovoj velikoj biološkoj vrijednosti. Što to znači? Postoje i druge namirnice koje sadrže kalcij u gotovo jednakoj količini kao i mliječni proizvodi. No potrebno je pojesti puno više jedinica serviranja tih namirnica da bi dobili istu količinu kalcija. Kalcij u mliječnim proizvodima veće je biološke vrijednosti. To znači da je dat u obliku koji je tijelu jako pogodan za korištenje.
Evo vam dokaza: za apsorbciju jednake količine kalcija koju dobijemo iz jedne čašice jogurta od 150 g ili iz 2 dcl mlijeka potrebno je pojesti 2.4 kg graha, 1.4 kg špinata, 442 g kelja, 369 g brokole ili 28 g prženih badema!

Mnoge studije dokazuju benefite mlijeka za zdravlje čovjeka. Osim već opće poznatih pozitivnih (nadamo se) učinaka na zdravlje kostiju i zubiju, sve više studija pokazuju i neke nove dobrobiti mlijeka.
Mlijeko je čovjeku veliki prijatelj, kao rijetko koja namirnica. Valjda je tome tako - jer je mlijeko jedina namirnica koju čovjek „proizvodi" sam za sebe.

Konzumacija mlijeka pozitivno djeluje na:

· Kosti
· Zube
· Krvi tlak
· Kolesterol u krvi
· Tjelesnu težinu
· Tumore
· Metabolički sindrom

Poslovni ljudi, pa i velika populacija svih zaposlenih - to su obrazovani
pojedinci, žive u civiliziranim sredinama, sve više važnosti pridaju osobnoj
zdravstvenoj kulturi. Zato bi prirodno bilo očekivati - zbog argumenata
kojih smo gore naveli - da će oni prvi korigirati odnos prema mlijeku i
da će mlijeko ponovno i redovito i više stizati na naše stolove i ući u
skoro svaki dnevni obrok.
A za očekivati je također, i tome se toplo nadamo, da će odrasli
usmjeriti svoje mlade prema zdravlju - s pomoću mlijeka!

II. dio - dodatne informacije za napredne i one koji uvijek žele saznati više

Zdravlje zubi
Stomatolozi smatraju mlijeko i vodu najsigurnijim pićima između dva obroka. Visok udio kalcija i fosfora u mlijeku pomaže prevenciji demineralizacije zubne cakline. Proteini mlijeka štite zube stvarajući tanki film na zubnoj caklini. Tri jedinice serviranja mlijeka/mliječnih proizvoda osigurava 45% ovdje dnevno preporučenih količina proteina.

Zdravlje kostiju
Adekvatan unos kalcija važan je za zdravlje kostiju tijekom cijelog života. Nažalost, već u mlađoj dobi često se počme krivo. Istraživanje u Velikoj Britaniji pokazalo je da 5% dječaka i čak 18% djevojčica tinejdžera ne udovoljava dnevnim potrebama kalcija. Već je davno dokazano da mlijeko kao bogati izvor kalcija, fosfora i vitamina D pomaže pravilnom rastu i razvoju kostiju kod djece, čime se smanjuje rizik od nastanka osteoporoze i fraktura u kasnijoj, starijoj dobi. Tri jedinice serviranja mlijeka (mliječnih proizvoda) osigurava gotovo 100% dnevnih potreba za kalcijem, 75% za vitaminom D i 60% za fosforom.

Krvni tlak
Visoki krvni tlak (hipertenzija) je glavni uzrok bolesti srca. Statistički podaci pokazuju da trećina odraslih boluje od povišenog krvnog tlaka. Smanjenjem dijastoličkog tlaka za 5-6 mmHg smanjuje se vjerojatnost smrti od srčanog infarkta za 38%, a za 16% od ostalih bolesti krvožilnog sustava. Dobre prehrambene navike koje podrazumijevaju i dnevni unos 5 porcija voća & povrća i 3 jedinice serviranja malomasnog mlijeka odnosno mliječnih proizvoda, izaziva smanjenje hipertenzije veće nego kad se uzima samo 5 porcija voća i povrća dnevno. Smanjenje hipertenzije pomoću ovakove prehrane bilo je jednako slučaju uzimanja lijekova za sniženje krvnog tlaka! Kalij je jedan od ključnih nutrijenata za sniženje krvnog tlaka. Tri jedinice mlijeka/mliječnih proizvoda dnevno osiguravaju oko 35% preporučenih dnevnih vrijednosti za kalij. Osim kalija veliku ulogu imaju i magnezij i kalcij.

Kolesterol
Konzumiranje 3 malomasna mliječna obroka dnevno pokazalo se dobrim načinom sniženja razine kolesterola u krvi. Ispitivanje se vršilo na dvije skupine u periodu od 8 tjedana. Kod skupine koja je usvojila načela "5 na dan" i "3 na dan" primjećeno je značajno sniženje kolesterola u krvi. Vjeruje se da kalcij ima bitnu ulogu u smanjenju apsorpcije kolesterola u crijevima, pa i na taj način dolazi do smanjenja razine kolesterola u krvi. Istraživanja su pokazala da bolji efekt imaju fermentirani mliječni proizvodi (jogurt) što se pripisuje određenim probiotičkim bakterijama koje imaju sposobnost asimilacije kolesterola u crijevima, čime smanjuju njegovu apsorpciju u krv.

Tjelesna težina
Pretilost postaje sve veći zdravstveni problem svjetske populacije. Odrasli su sve deblji, a ni djeca ne zaostaju. U Europi svaki drugi čovjek i svako 5 dijete ima prekomjernu težinu. U Velikoj Britaniji svaki 5 čovjek je pretio. Mnoga istraživanja pokazala su da kod pretilih ljudi 3 mliječna obroka pomažu smanjenje tjelesne težine i masnog tkiva. Npr. u jednom istraživanju 2002. godine, 32 zdrave pretile osobe podvrgnute su redukcijskoj dijeti (dnevni energetski unos za 500 kcal manji od uobičajenog) u trajanju od 24 tjedna. Skupina koja je uzimala 3-4 mliječna obroka dnevno pokazala najveći gubitak na težini, 10.9%, i najveći gubitak masnog tkiva trupa, 66%.
Istraživanje na dojenčadi koje je trajalo do njihove osme godine pokazalo je da djeca koja su u svojoj prehrani imala veći % mliječnih proizvoda imaju manji udio masnog tkiva u tijelu.
Smatra se da nizak unos kalcija putem mliječnih proizvoda dovodi do porasta razine paratiroidnog hormona u krvi (hormon štitnjače) i vitamina D. To uzrokuje mijenjanje metabolizma stanice: iz lipolize (razgradnja masti) u lipogenezu (formiranje masti).

Tumori
Mnoge komponente mlijeka imaju antikancerogeno djelovanje. To su prije svega vitamin A, vitamin D i konjugirana linolna kiselina. Iako su ispitivanja još u tijeku, poznato je da i kalcij i kazein imaju ulogu u tom mehanizmu.
Rak dojke je najučestaliji rak u žena diljem svijeta. Dvije velike europske studije pokazale su zanimljivu činjenicu: žene koje uzimaju najviše mliječnih obroka dnevno imale su najmanju vjerojatnost od oboljenja od raka dojke.
Studije su pokazale smanjenje raka debelog crijeva uslijed uzimanja malomasnih mliječnih obroka. Još uvijek se ispituje mehanizam, ali se pretpostavlja da kalcij smanjuje rast epitelnih stanica i polipa.

Metabolički sindrom
Metabolički sindrom je skup međusobno povezanih poremećaja. To su pretilost, inzulinska otpornost, hiperinzulinemija, intolerancija na glukozu, dislipidemija (niska koncentracija "dobrog" HDL kolesterola i visoka koncentracija triglicerida u krvi) i hipertenzija. Metabolički sindrom glavni je uzrok razvoja dijabetesa tipa 2 i bolesti srca i krvožilnog sustava. Velika studija u USA na populaciji od 18 do 30 godina trajala je 10 godina i pokazala je jednu zanimljvost: konzumacija mliječnih obroka obrnuto je proporcionalna pojavnosti metaboličkog sindroma kod pretilih osoba, čime se i rizik od dijabetesa tipa 2 i bolesti srca i krvožilnog sustava smanjuje. Skupina koja je imala unos mliječnih proizvoda veći od 35 jedinica serviranja tjedno imala je za 72% manji rizik od razvoja metaboličkog sindroma od skupine koja je unosila manje od 10 jedinica serviranja mliječnih proizvoda tjedno. Osim toga osobe s većim unosom mliječnih proizvoda imaju i veći unos voća, povrća i cjelovitih žitarica.

Iako će biti potrebno i nadalje istraživati navedene i druge benefite mlijeka, jedno je 100% sigurno: pijte mlijeko, ono je najbolji, prirodni koktel esencijalnih nutrijenata potrebnih svakom organizmu.
Uvrstite jogurt u najvažniji dnevni obrok, doručak. Za užinu pojedite sendvič od sira. Navečer popijte šalicu mlijeka za miran san.


P.S. - NAJNOVIJA VIJEST (The Financial Times, 17.1.2007.)
I proizvođači mliječnih proizvoda uključili su se u veliki kozmetički biznis - ali na sasvim drugi način što dosadašnjim kraljevima tržišta može zadati velike muke. Na tržištu se uskoro očekuje najnoviji proizvod vodeće francuske kompanije mliječnih proizvoda Danone, jogurt Essensis, čiji slogan sve odmah otkriva: „njeguje kožu iznutra". Osim osnovnih visokovrijednih sastojaka jogurta, stanice kože će biti hranjene vitaminom E, antioksidansima iz zelenog čaja i uljem boražine (biljka ružičastih cvjetova).

dipl. ing. Milna Tudor, nutricionistica
Centar za promociju zdravstvenih svojstava hrane
Agronomski fakultet

www.manager.hr

Najveća poslovna knjižara u jugoistočnoj Europi

Tvrtka M.E.P. d.o.o. dobila uglednu nagradu za knjigu-planer Učinkovit menadžer

Naša preporuka

Za Vaš godišnji odmor

Izrada web stranica WEB marketing